Sujud Sajdah

sujud sajdah

PENGENALAN RASM UTHMANI

Ustaz.. Saya ada dengar dalam Al Quran ada masjid.
.
Maksudnya, ayat tu kena baca dekat masjid sahaje ke ustaz?? Letih la ustaz.. Kena ‘time’ saya baca Al Quran pada pukul 2 pagi dekat rumah.
.
Dekat nak sampai ayat yang ada tanda masjid, saya kena pergi masjid.. HUHUHU
.
.
Lawak la, awak ni.. HEHEHE.
.
.
Apa-apa pun..Bagus sangat-sangat soalan awak..
Walaupun bunyi macam lucu.. Biasalah, kadang-kadang, bukan semua ilmu kita tahu, kan??
.
.
Kalau kita tahu pun, banyak bertanya dengan ramai ustaz, maka banyaklah cara jawapan yang kita akan terima..
.
.
Ok.. Maksud tanda masjid ialah sujud sajdah. Apabila kita membaca ayat ini, maka kita disunatkan untuk sujud. Sujud ini dinamakan sujud sajdah ataupun sujud tilawah.

Tempat macam ini, ada 15 tempat kesemuanya dalam Al Quran
.
.
Boleh ke boleh?
.
.
Boleh ustaz.. Ketika sujud, nak baca apa ustaz??
.
.
Doanya ialah

“سَجَدَ وَجْهِيَ لِلَّذِي خَلَقَهُ، وَشَقَّ سَمْعَهُ وَبَصَرَهُ، بِحَوْلِهِ وَقُوَّتِهِ، فَتَبَارَكَ اللهُ أَحسَنُ الْخَالِقِينَ”

Sajada wajhiya lillathee khalaqahu, wa shaqqa sam’ahu wa basarahu bihawlihi wa quwwatihi. Fatabaarakallaahu ‘ahsanul-khaaliqeen.

Maksudnya ;

Telah sujud wajahku kepada yang telah menciptanya,
Yang telah memberi rupa baginya,
Dan telah memberi pendengaran dan penglihatan
Dengan kehendakNya dan dengan kekuatanNya,
Tuhan yang penuh limpah keberkatanNya telah menjadikan manusia dengan sebaik-baik kejadian.
.
.
Baca sekali pun tak pe kan, ustaz??
.
.
Ye..
.
.
Hmm.. Ustaz.. Jom kita pergi solat dhuha dulu.. Saya sebenarnya ada beberapa lagi soalan.. Tapi kita hold dulu soalan ye, ustaz. Memandangkan kita nak solat Dhuha dulu, lepas tu, nak pergi sambung buat kerja..
.
.
Awak tanya dulu, saya akan jawab kemudian..
.
.
SOALAN PERTAMA

Oh ya, ustaz. Saya selalu perhatikan sebelum tanda masjid, ada garisan yang digariskan di atas perkataan. Maksudnya kita kena sujud juga ke dekat situ..
.
.
SOALAN KEDUA

Di manakah tempat-tempat itu??
.
.
SOALAN KETIGA

Kalau kita tidak sujud, saya dengar ada alternatif lain, ye ke ustaz??
.
.
Ok, itu sahaja ustaz..
.
.
Anda juga nak tahu kan jawapannya??
.
.
Tengok posting yang seterusnya..

 

SHARE FOR SAHAM AKHIRAT.

#AlMukhlisin

 

 

Comments

comments

Dapatkan Tips Bagaimana Nak Istiqamah

Baca Al-Quran

Masukkan NAMA dan EMAIL utama anda

Nama Panggilan:
Email Utama Anda:

You have Successfully Subscribed!

Share This